Franse series worden al lang onderschat (kijk maar naar Braquo), maar sinds de komst van Les Revenants lijkt de pers ervan overtuigd dat ook onze Zuiderburen best wel interessante, intrigerende en goede tv-series kunnen maken. Daarom worden we de laatste tijd – ook op televisie – een beetje overstelpt met Franse series. Denken we maar aan Les Témoins op PRIME, Profilage op Eén en vanaf 16 april Résistance, ook op PRIME. Een serie die het kleine scherm (nog) niet heeft gehaald, maar die bij ons beschikbaar is op DVD, is Le Passager, een misdaadserie gebaseerd op een boek van Jean-Christophe Grangé, de auteur van ‘Les Rivières Pourpres’, dat bij ons uitkwam als The Crimson Rivers met Jean Reno en Vincent Cassel in de hoofdrollen. Le Passager vertoont overigens meer dan één gelijkenis met 'Les Rivières Pourpres': verschillende gruwelijke moorden, een complex onderzoek, een diepgekwelde dader, meerdere parallelle onderzoeken waarbij de ene (politie) eerder actief en de andere eerder cognitief te werk gaat en het aan de oppervlakte komen van donkere geheimen naarmate de onderzoeken vorderen. Het verhaal in Le Passager start met het vinden van een lijk. Doodsoorzaak: een overdosis heroïne. Op zich niets bijzonder ware het niet dat het lichaam van het slachtoffer gespietst was op de afgekapte kop van een stier. De jonge inspecteur Anaïs Chatelet staat voor een mysterieuze zaak. Komt daar nog bij dat psychiater Mathias Freire op dat moment een boom van een vent over de vloer krijgt die vol met bloedvlekken zit en zijn geheugen volledig kwijt is. De man werd gevonden niet ver van de plaats waar de verschrikkelijke moord plaatsvond. Freire gaat zelf op onderzoek uit, maar komt in het vaarwater van Chatelet die niet wil dat Freire haar helpt. Maar omdat die laatste belangrijke gegevens verzamelt, groeit er tussen Chatelet en Freire een band waarbij de ene de andere gebruikt waarvoor ze elkaar nodig hebben. Als een tweede lijk gevonden wordt, opgeknoopt aan een boom met de lever die deskundig verwijderd werd, is het duidelijk dat de moordenaar zich laat inspireren door de Griekse mythologie. Eerst het verhaal van de Minotaurus, nu dat van Prometheus... Meer vertellen van het verhaal zou de kijkpret alleen maar bederven. Wel willen we kwijt dat het onderzoek zich meer en meer aftekent als een doolhof en dat de onverwachte wendingen (wat te denken van het einde van de tweede aflevering?) je van de ene verbazing in de andere laten vallen. Vaak gebeurt het met dergelijke ingewikkelde verhalen dat je alles met een korrel zout moet nemen. De complexiteit van het verhaal is niet opgewassen tegen de onwaarschijnlijkheden die zich gaandeweg opstapelen. Maar dat belet niet dat je met spanning uitkijkt naar het vervolg want uiteindelijk wil je weten hoe de vork in de steel zit. Bovendien bewijst Jean-Hugues Anglade (37° Le Matin, Braquo) als psychiater Matthias Freire, hier andermaal wat een gedreven en goede acteur hij is. Spijtig genoeg is de regie nogal plat en ongeïnspireerd. Soms denk je zelfs dat je zit te kijken naar een aflevering van de Franse Witse. Le Passager werd echter geproduceerd door EuropaCorp, de firma van Luc Besson wat maakt dat de productiewaarden heel wat hoger liggen en dat er enkele obligate actiescènes ingelast worden om het geheel op te krikken. De rol van Anaïs wordt gepspeeld door Raphaëlle Agogué die haar sporen verdiende in bioscoopfilms als La Rafle, Comme Un Chef, Gibraltar en A L’Aveugle.
Acteurs: Raphaëlle Agogué, Jean-Hugues Anglade, Michaël Cohen, Didier Flamand Prijzen: nog geen prijzen Aantal seizoenen: 1 Beschikbaar op DVD: Seizoen 1